søndag 22. april 2012

Erfaringer med Ergo bæresele

Jeg kjøpte bæreselen på bildet da LilleFarten var bare 3 måneder gammel. Jeg kjøpte den på http://www.vidunderbarn.no. Grunnen til at jeg kjøpte denne selen var at jeg falt for muligheten til å kunne bære LilleFarten på ryggen, samt å kunne ha med seg en liten taske og en ryggsekk med mat etc. Likte også muligheten til å kunne ha et lite regntrekk over ham når det regner. (Nyfødt innlegget har jeg ikke prøvd/kjøpt.)

Jeg tenke at jeg muligens ikke kunne ha han på ryggen før han var 4 måneder, og jeg startet ikke å bære ham på ryggen før han var 5 måneder. Jeg synes i begynnelsen at det var veldig vanskelig å få han opp på ryggen. Startet i begynnelsen med å stå over sengen, for å unngå at han skulle slå seg i tilfelle jeg skulle miste ham. (Men jeg har aldri mistet han.) Fra LilleFarten var 6 måneder gikk det helt fint å få han opp alene. Trikset var å spenne stroppene ganske langt ut slik at det ikke var noe problem å få tak i dem selv om de hang bak på ryggen.

Første problem var at LilleFarten ikke ville sitte i selen. Jeg startet derfor med å bære han litt rundt i den hjemme mens jeg lagde mat og gjorde huslige ting. Etterhvert synes han det var kjempe spennende å sitte i selen. Han kunne fint sitte der helt til han ble sliten. Nå er han 11 måneder og vi har enda til gode at han skal sovne i selen. Dessuten, om han mot alle odds skulle sovne i selen så klarer jeg ikke ved egen hjelp å ta hetten som skal støtte hodet over hodet hans.

Vi bruker selen masse nå. Når LilleFarten synes det begynner å bli kjedelig å sitte i vognen på ettermiddagen begynner han å bli grinete. Da er det veldig enkelt å bære han litt i selen, og da er han kjempefornøyd.

Ryggsekk og taske: I ettertid tenker jeg at jeg ville nok ikke brukt penger på disse. LilleFarten er 11 måneder nå og jeg har fremdeles ikke brukt dem sammen med selen. Men jeg har brukt dem uten selen en del, så kjøpet er ikke helt bortkastet, og etterhvert skal jeg se om jeg ikke kan få brukt dem sammen med selen også. Må bare øve litt slik at jeg vet hvordan jeg skal feste dem etc.

Regntrekket: Jeg kjøpte regntrekket uten fleece delen. Må si at det kanskje var et bomskjøp for jeg klarer ikke å få på hetten på egenhånd uten hjelp og jeg har kun brukt det en eller to ganger.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar