mandag 19. november 2012

Resultat hvitløksplanting 2012 Del 3

 Høsten 2011 satte jeg meg fore å plante hvitløk. Det gikk i midlertid dårlig, siden jeg ikke fikk ikke tak i den hardføre varianten hvitløken Aleksandra. Ikke fikk jeg tak i noe hvitløk på noen hagesentere heller. Hagesentrene sa jeg måtte vente til våren. Jeg kunne selvfølgelig ha plantet noen kinesiske hvitløk fra butikken, men det gadd jeg ikke da jeg tror overlevelsesraten over vinteren ikke er så god for butikkhvitløk.

Jeg ventet til våren 2012 og plantet i mars noen Casa Blanca Nelson hvitløk. Nærmere bestemt 30 fedd. Plantet i rekker på 5 x 6. Sett ca. 6cm dypt og 15 cm mellom feddene. Radavstand 20cm. Kjøpte på Olsens Enke Hagesenter på Skøyen, Hageland.

Nå er høsten komme tidlig november 2012 og her er det bedrøvelige resultatet etter en ganske kald og regnfull sommer på østlandet. Jeg tok en finger og kjente ned på hvitløken og kan konstatere at den er i live, men den har ikke delt seg. Jeg har bestemt meg for ikke å ta den opp, men se om den overlever vinteren, for så å se hvordan det går til neste høst.


Casa Blanca hvitløk fra Hageland plantet mars 2012. Jeg kan telle ca 15 fedd som har spirt. Den grønne busken øverst til høyre er persille.

Neste del i hvitløksplantningen følger her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar