søndag 8. juli 2012

Hjelp, jeg mistet mobiltelefonen i en bøtte vann

Det har de siste dagene nå vært så fint vær at jeg tok med meg en bøtte med vann for å vaske bilen. Hadde mobiltelefonen i skjortelomma. (Nei, jeg har ikke smartphone). Da jeg bøyde meg over bøtta for å skylle kluten...plupp...datt mobilen ned i vannet, og for sikkerhets skyld datt batteriet ut og mobilen ble gjennomvåt. Jeg ble helt perpleks og sto bare noen sekunder å så på mobilen der den lå oppi bøtta. Til slutt fikk jeg samlet meg og tok den opp og tørket den på skjorta så mye som mulig. Deretter tok jeg ut simkortet og la den på badegulvet over natt.

Neste dag prøvde jeg å sette i simkortet og starte mobilen. Den fungerte noen sekunder for deretter å slukne. Dro på jobb og fikk et tips om å dyppe mobilen i isopropanol og legge den noen timer i varmeskap (Jeg jobber på laboratorium så derfor har jeg tilgang til dette). Som sagt så gjort. Satte varmeskapet på 37°C, som er sånn passelig sydentemperatur.

Etter 2 timer i varmeskapet så jeg til min fortvilelse at skjermen svømte i isopropanol (praktisk talt) under glasset. Prøvde likevel å slå på mobilen på igjen, og HURRA! den fungerer.

Konklusjon:

Isopropanol vil gjøre at mobilen tørker og vil fungere igjen fortere. Men skjermen tåler ikke isopropanol. Ergo kan man dyppe mobilen i isopropanol, men inngå å dyppe skjermen. (Jeg kunne unngått dette siden jeg hadde en såkalt klapptelefon.

(Jeg kjøpte meg uansett en ny mobil: Nokia Asha 300. Min første mobil med touch screen, men med mulighet for å skrive meldinger på tastaturet. For det er ingen tvil om at det er mye raskere å skrive meldinger med et vanlig telefontastatur enn med en smart telefon med touchscreen. )

Om mobiltelefonkjøp:

Jeg kjøper mine mobiltelefoner på ClasOhlson (min favorittbutikk) fordi de har kjempe bra service når det gjelder å ta tilbake telefoner som slutter å funke. Betaler gjerne litt ekstra for å slippe å krangle med butikken ved reklamasjon...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar