mandag 9. januar 2012

Wilfa BMA25S brødbakermaskin

Vi kjøpte denne brødbakermaskinen for godt og vel 2 år siden. Vi er veldig fornøyd med den så nå kjøper vi så og si aldri brød lenger.

Da jeg skulle kjøpe brødbakermaskinen var det viktigste at maskinen kunne lage store brød. Det kan denne. Man kan velge om man vil lage 700g, 1000g eller 1250g brød. Grunnen til at jeg vil lage så store brød er at da slipper jeg å sette på maskinen hver dag.

Rutineoppskrift på brød i brødbakermaskin
Jeg har et litermål som jeg fyller opp med mel. Til 3dL merket fyller jeg opp hva jeg måtte ha for hånden og ha lyst på (for eksempel solsikkefrø/linfrø/kruskakli/hvilket som helst av grovt sammalt hvete, bygg eller rug/nøtter/rosiner/grahammel/havregryn/havremel etc. Bare fantasien setter grenser. Opp til 5dL merket (dvs 2 dL) fyller jeg opp med Siktet Rugmel. Fyller opp til 1L merket helt opp med siktet hvetemel. Deretter tilsetter jeg
2ss rapsolje
1ts salt
1,5ts tørrgjær
4dL vann

Trykk på play og brødet er ferdig om 3,5 timer. Man kan også programmere brødet opptil 15timer frem i tid.

Minus
Eneste minus med denne brødbakemaskinen jeg kan komme på er at den piper 15 lange pip 3 ganger i bakeprosessen: Altså 15 pip 5 minutter før eltingen er ferdig, 15 pip 5 minutter før hevingen er ferdig og 15 pip 5 minutter før stekingen er ferdig. Veldig irriterende dersom soverommet ditt er i nærheten av kjøkkenet....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar