søndag 8. januar 2012

Svaret på mine søvnproblemer, spikermatten

Spikermatten, mine erfaringer.

Hvem er det ikke som ikke har hatt problemer med å sovne inn om kvelden? Eller har voknet midt på natten og deretter ikke får sove igjen?

Det er vel et par år siden da alle fikk en spikermatte til jul og vi så reklame for dette over alt. Var det 2009? Samtaletemaet på jobb var stadig vekk om folks erfaringer om å ligge på disse mattene. Hvor forferdelig vondt det gjorde. Veldig mange klarte ikke å ligge på den. Mange spikermatter ble sannsynligvis derfor stuet bort i kjeller og loft. Det var et blaff, for siden har jeg ikke sett noe særlig til disse mattene.

I begynnelsen av år 2010 kjøpte jeg meg en spikermatte.  Det var denne på NetonNet. Like etter var jeg på alternativmessen på Lillestrøm og der fikk jeg en gratis. Slik så den ut. Som man ser så har den første spikermatten jeg kjøpte firkantete områder med spiker. Den jeg fikk gratis har sekskantede/runde områder med spiker. Det jeg merket var at den matten som hadde sekskantede områder med spiker hadde mye skarpere pigger enn den med firkantete spiker. Derfor var det veldig vondt for meg å ligge på den spikermatten med sekskantede spiker. Derimot var det svært behagelig å ligge på spikermatten med firkatede spikerområder.

Konklusjonen er altså at det er forskjell på disse mattene. Når jeg ikke får sove på kvelden legger jeg meg bare på spikermattten med firkantede spikerområder. Jeg ligger på den slik at den øverste dele av spikermatten dekker halve puten og resten av matten dekker hele ryggen. Da går spikermatten akkurat opp til under ørene. (Jeg synes foreløbig det er litt vondt å ha piggene på ørene). Da er det akkurat som en flush av endorfiner går mot hjernen og samtlige av musklene mine begynner å slappe av. Jeg føler meg faktisk ganske dopa. Jeg sovner i løpet av 5 til 10 minutter. Litt i ørska pleier jeg å skyve spikermatten ned på gulvet ved siden av sengen å sove videre. Nå har jeg brukt spikermatten i snitt annenhver dag i ca. 1 år, å jeg har så å si blitt avhengig.

Alle som har søvnproblemer må prøve dette. Det er etter min mening helt fantastisk. Men dersom du ikke klarer å ligge på matten fordi du synes det er vondt, kanskje du har den matten med sekskantede/runde spikerområder. For den er veldig skarp etter min mening. Dog mannen min bruker denne på nakken sin som han er så stiv i, for han har høyere smerteterskel enn meg. Jeg vil tro at alt beror på smerteterskelen når det beror på hvilken matte man bør velge. Jeg har faktisk begynt å vurdere å gå over til den skarpe matten selv, siden jeg ikke synes den med firkantede spikerområder ikke er så effektfull lenger. Det kan se ut som om smerteterskel avtar etterhvert som man blir vant til å bruke den på regelmessig basis.

Over til noe annet men som er fantastisk deilig og fantastisk vondt er å stå på spikermatten med bare ben. Fy flate så vondt det gjør, men fy flate så deilig det er etterpå. Fotsålene har jo områder som visstnok skal henge sammen med resten av kroppens organer, så det må ha noe med dette å gjøre...?


Skriv gjerne en kommentar eller send en mail dersom du som leser dette har spørsmål om matten e.l. En annen test av den skarpe spikermatten kan du finne her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar